EExcellent Visit Value


Een aantrekkelijke luchthaven

Vanwege de steeds sterkere concurrentie van andere Europese hubluchthavens, en steeds vaker ook van kleinere luchthavens, is het belangrijker dan ooit om bij al onze processen en voorzieningen en in ons commerciële aanbod de beste kwaliteit te bieden. Kortom, we moeten er alles aan doen om een 'Excellent Visit Value' te creëren als we onze ambitie willen waarmaken om de voorkeursluchthaven van Europa te worden.

Of een luchthaven aantrekkelijk is voor bezoekers, hangt af van verschillende elementen. Hoewel ticketprijzen, vluchtfrequenties en het aanbod aan beschikbare bestemmingen de primaire criteria zijn voor reizigers bij het kiezen van een luchthaven, is ook een aantrekkelijk en gevarieerd winkel- en horeca-aanbod belangrijk. Uiteindelijk zullen passagiers na een prettige, vlotte en naadloos aansluitende vliegervaring graag nog een keer via Schiphol reizen. Door uitbreiding en een optimaal gebruik van de ruimten in onze terminals en door het aanbieden van nieuwe producten en diensten zoeken we naar nieuwe manieren om een bijzondere bezoekerservaring te waarborgen. Hiervoor bieden we nieuwe concepten aan, alsook exclusieve producten met een duidelijke Nederlandse signatuur, die de herinnering aan een typisch Nederlandse ervaring ook na de reis levend houden.

Boven alles streven we ernaar het publiek bij elk bezoek een hoog kwaliteitsniveau te bieden. We zijn ons ervan bewust dat omvangrijke bouw- en verbouwingsprojecten de komende jaren gevolgen kunnen hebben voor de bezoekerservaring op Schiphol. Met extra inspanningen en oplossingen hopen we eventuele hinder voor passagiers tot een minimum te beperken en ook andere bezoekers een goede ervaring te blijven bieden. Digitalisering is hierbij een effectief hulpmiddel en helpt ons de doorstroming te verbeteren en effectiever gebruik te maken van onze beschikbare capaciteit. Met name automatisering van de paspoortcontrole helpt bij het managen van passagiersstromen en crowd-controlprocessen, terwijl nieuwe technologieën en innovaties de informatie aan klanten en stakeholders verbeteren.

We zetten vaart achter ons digitaliseringsprogramma met als doel het consumenten- en retailaanbod op Schiphol te verbeteren en het bezoek aan onze winkels te stimuleren. Met initiatieven als FLIO, een internationale app voor luchthavenfaciliteiten, en persoonlijke, op wifi gebaseerde advertenties in onze terminals, verkennen we nieuwe manieren om in de wensen en behoeften van onze klanten te voorzien. Behalve technologie zijn ook tijdelijke winkelunits, pop-up stores en bezorgservices achter de securitycontrole voorbeelden van hoe we hierop inspelen.

Doelstelling

Voortgang

Bereikt in 2018

Digitaliseren

Digitale oplossingen bij al onze activiteiten

u

  • Voortdurende digitale innovaties en oplossingen, waaronder SMART buildings en SmartGate-planning
  • Seamless Flow
  • Omnichannel 24/7 reizigersassistentie en -informatie

Comfort

We hebben maatregelen doorgevoerd om het wachtcomfort te verbeteren

t

  • Upgrade van wachtruimten bij pieren (doorlopend)
  • Herinrichting van Terminal 1 voor een efficiënter securityproces

Concurrerende tarieven

Concurrerende havengelden in Europa. We blijven onze operationele processen verbeteren, samen met onze businesspartners

u

  • Havengelden blijven concurrerend ondanks stijging vanwege grote investeringen
Volgende:

Kwaliteit in werkomgeving en bedrijfshuisvesting