Passenger en airline journey: Onze processen
vormen de basis
van onze waardeketen

Als luchthavenexploitant zijn we verantwoordelijk voor de capaciteit van de infrastructuur en de processen die reizigers, airlines, vracht en bagage faciliteren. Een groot aantal partijen werkt samen op Schiphol en maakt daarbij gebruik van de middelen en systemen die eigendom zijn van de luchthaven of haar sectorpartners. De vervoersprocessen vormen de basis van een complexe waardeketen.

Passagiersproces

Passagiers checken steeds vaker thuis online in of gebruiken de selfservicekiosken in de vertrekhal. Passagiers en thuisblijvers houden de website en de Schiphol-app in de gaten voor reisinformatie. Passagiers komen per auto, bus of trein of worden weggebracht. De luchthaven is verantwoordelijk voor alle 'wayfinding' op het terrein en in de terminal, en voor assistentie aan mindervaliden.

Op Schiphol kunnen passagiers hun bagage inchecken bij een selfservice drop-offmachine of aan een balie. Alle passagiers en bagage ondergaan een securitycontrole; wie reist van of naar een niet-Schengenbestemming ondergaat ook een grenscontrole.

Totdat ze kunnen instappen wachten passagiers in de lounge, met een gevarieerd aanbod aan winkels en horeca, airline lounges, een museum, een wellness-centre en andere voorzieningen. Deze faciliteiten worden ontwikkeld en geëxploiteerd door Schiphol en zijn businesspartners. Wanneer alle werkzaamheden rondom het vliegtuig gereed zijn, stappen passagiers vanuit de terminal in het vliegtuig of worden ze eerst met een bus naar het vliegtuig gebracht.

Passagiers die aankomen op Schiphol halen hun ingecheckte bagage op in de bagagereclaimhal, waar de douane de bagage nog kan controleren. De aankomsthallen zijn verbonden met Schiphol Plaza, waar een uitgebreid aanbod aan winkels, horecagelegenheden en andere services is te vinden. Vervolgens reizen de passagiers per auto, trein, bus of taxi verder naar hun bestemming. Schiphol biedt verschillende soorten parkeerfaciliteiten voor passagiers en meeters/greeters.

Passagiersketen

Airline-proces

Schiphol Group is eigenaar van de grond van het luchthaventerrein. De groep legt platforms en landingsbanen aan en bouwt en ontwikkelt vastgoed, wegen en parkeerterreinen. Vastgoed is eigendom van Schiphol zelf, of van de gebruiker. De terminal, wegen en parkeervoorzieningen zijn eigendom van Schiphol. De bedrijven die zich bezighouden met security, schoonmaak, bouw, onderhoud en installatieservice worden ingehuurd door de luchthaven. De luchtvaartmaatschappij is verantwoordelijk voor het veilig vervoeren van passagiers, vracht en bagage. De luchthaven is verantwoordelijk voor de beschikbaarheid en veiligheid van landingsbanen, taxibanen, platforms en het terminalgebouw.

Aankomende en vertrekkende vluchten worden begeleid door de luchtverkeersleiding. Schiphol is eigenaar van de landingsbanen, maar de luchtverkeersleiding bepaalt op welke baan het vliegtuig landt of vertrekt. Via een taxibaan rijdt het vliegtuig bij aankomst naar de gate of de opstelplaats op het platform, of naar de startbaan voor vertrek.

De passagiersbrug en de gate zijn assets van de luchthaven; de airline of de afhandelaar sluit de passagiersbrug aan en draagt zorg voor alle activiteiten rondom het vliegtuig, zoals schoonmaak, tanken, het in- en uitstappen van passagiers en het in- en uitladen van bagage en vracht.

Ook airlinecrew, afhandelingsmedewerkers en vracht ondergaan een securitycontrole. Afhankelijk van de herkomst of bestemming kan vracht ook een douanecontrole ondergaan. Het merendeel van de opstelplaatsen op Schiphol is voorzien van walstroom. Het bagagesysteem is een faciliteit van de luchthaven en wordt gebruikt door de medewerkers van de airline en haar afhandelaar.

Airline-keten
Volgende:

Hoe we waarde
creëren voor
onze stakeholders